Acesta este un studiu al inimosului VIOREL DOLHA din ARAD, un cunoscut aparator al cauzei ROMANILOR DE PRETUTINDENI, pe care a avut bunavointa sa ni-l puna la dispozitie si caruia ii aducem multumirile noastre!
Prin regiunea Timocului este desemnat teritoriul din dreapta Dunării din nord-estul Serbiei şi nord-vestul Bulgariei cuprinzând din Serbia ţinutul de la Muntele Rătan 1(despre care o legendă a românilor timoceni spune că este ,,buricul pământului“) la Dunăre, de la valea Moravei la valea Timocului, iar din Bulgaria zona Vidinului până la Lom.
N. Iorga2 spunea că ,,atât în Serbia cât şi în Bulgaria sunt sute de mii de români care trăiesc dincolo de apă tocmai cum trăiesc oltenii şi ţăranii munteni pe malul cel stâng“, iar G. Vâlsan că avem aici ,,o adevărată Bucovină de Sud“.
Regiunea este cunoscută şi sub numele de Tribalia de la tribali- populaţie de neam tracic (după Strabo, Diodor etc) sau iliric (după Ştefan din Bizanţ) atestată aici încă din sec. VII-III î. Hr.3 tribalii aveau o organizarea statală proprie şi s-au remarcat în bătălia contra lui Filip al II –lea al Macedoniei, pe care l-au înfrânt şi l-au rănit72.
Populaţia tracică de aici a început să fie romanizată înaintea celei de la nord de Dunăre, romanii începând în ultimele decenii ale erei trecute şi terminând în anul 15 d. Hr. întemeierea provinciei Moesia, împărţită în anul 86 în Moesia Inferior şi Superior. Moesia Superior a servit ca bază de plecare în războaiele împotriva dacilor în timpul lui Domiţian şi Traian, iar după retragerea aureliană, în 285 Diocletian împarte teritoriul în 4 provincii: Dacia Ripensis lângă Dunăre, Dacia Mediteranea cu centrul la Niş, Moesia Prima în nord-vest şi Dardania în sud. Apropo de Moesia, cronicarul grec Niceta Choniatul afirmă despre locuitori că ,,înainte se numeau Mizi, iar acum Vlahi”. Această organizare a dăinuit până în timpul lui Iustinian. La începutul sec. VII dominaţia romano-bizantină cedează sub presiunea slavilor4. În a doua jumătate a secolului al IV-lea şi la începutul secolului al V-lea la Remesiana (Bela Pelanka de astăzi, aflată la 30 de km est de Niş), capitala Daciei Mediteranea, a activat episcopul Niceta, “apostolul dacilor de pe ambele maluri ale Dunării” după cum îl numeşte Vasile Pârvan. Timocul a fost numit de daco-moesi Timakus, iar
Legăturile dintre N şi
Iată că la sud de Dunăre procesul de formare a poporului şi limbii române prin durata mult mai mare a stăpânirii romane s-a putut desfăşura chiar mai temeinic decât în
Românii de aici precum şi cei din
În timpul migraţiilor şi atacurilor avaro-slave de după sec. VII populaţia sud-dunăreană romanizată a fost parte slavizată, parte s-a retras în munţii din Peninsula Balcanică, dând populaţia aromână, parte s-a retras înspre apus între coasta dalmată, Drava şi Morava dând pe acei maurovlahi (morlaci sau vlahii negri)6, iar o parte a rămas în munţii Timocului numeroase izvoare amintind vlahii timoceni. La 818 ,,ducis Timocianorum” trimit soli la franci spre a solicita ajutor împotriva bulgarilor. Stoian Marokovici în ,,Les problemes serbes” se referă la Constantin Porfirogenitul care menţiona că pe
Kekaumenos din sec. XI vorbind despre vechii locuitori de la sud de Dunăre şi lângă
Primele mănăstiri din zonă datează din sec. XIII şi cărţile istorice sârbeşti spun că sunt făcute de Radul I Voivoda Vlaşci7. La sfârşitul sec. XIII în această parte a Serbiei a fost o evidentă ridicare a elementului românesc, regii sârbii au dat privilegii românilor şi cnejilor lor8. Iorga amintea o teză conform căreia în sec. X chiar era o formaţiune politică în zona Vidinului ce şi-ar fi extins autoritatea şi asupra malului stâng al Dunării.
În 1210 voievodul Mihail al Transilvaniei vine cu o armată din saxoni, români, secui şi pecenegi în ajutorul ţarului Asan Burul din Vidin9. Împăratul Iustinian recunoscuse de la începutul sec. VIII titlul de Caesar (ţar) bulgarilor ce îl ajutaseră să recucerească tronul după ce tot el i-a învins şi strămutat pe mulţi în Asia Mică10. Statul Asăneştilor este prezentat în izvoare ca ,,
Asan II stăpânea şi Cetatea Severin pe care o pierde la 1236 pentru a păstra ţinutul timocean Branicevo. După 1240 ungurii vor ocupa Maciva şi Braniceva. Există aici un Greborius ban de Cucevo şi Branicevo. O parte a zonei (fără să atingă Timocul) va fi dăruită de regele Ungariei ginerelui său sârb Dragutin. Va fi restituită însă lui Carol Robert. Vidinul era al despotului Şişman şi urmaşului său Mihail. Statul Timocean de la Dunăre dintre râurile Pek şi Lom (1280-1397) avea o populaţie majoritar românească şi o dinastie în mare parte de origine română (Stracimir era fiu de domniţă româncă Teodora, fiica lui Basarab I şi soţ al unei românce Ana, fiica lui Nicolae Alexandru, unchiul sau si a Doamnei Clara, sora vitrega cu Vlaicu-Voda.)
Ungurii sub Ludovic I au pătruns în
Radu I Basarab (1377-1384) a fost şi el protector al ţaratului de la Vidin, acest lucru fiind consemnat de inscripţia voievodului Radu în biserica domnească de la Curtea de Argeş13 ,,domn singur stăpânitor al UngroVlahiei, al Vidinului şi al Oblastiei”. A ridicat mănăstirea Mănăstiriţa din ţinutul Cheia în dreapta Dunării. Mircea cel Bătrân şi-a impus şi el voinţa în Balcani în repetate rânduri. Ruinele bisericii ridicate de Radu cel Mare la 1501 se văd azi în localitatea Lopuşnia la poalele muntelui Rtan.
Sfântul Nicodim de la Tismana era se pare fiul unui cnez român din Serbia şi a unei domniţe înrudite cu familia cneazului sârb Lazăr (1371 - 1389), şi şi-a început viaţa monahală la mănăstirea Hilandar de la Muntele Athos, după care s-a stabilit la Şaina, lângă Cladova, întemeind aici mănăstirea cu hramul Sfânta Treime. I se mai atribuie întemeierea mănăstirilor Vratna şi Manastiriţa, aflate în apropiere. Sfântul Nicodim a întemeiat şi condus mănăstiri aflate pe ambele maluri ale Dunării, fiind protejat şi sprijinit în opera sa de construire de mănăstiri şi de întărire a monahismului de către familia Basarabilor şi de către cneazul sârb Lazăr, care au dăruit ctitoriilor sale mai multe sate şi alte importante donaţii. Ajutor bisericilor din sudul Dunării vor da şi Matei Basarab, Grigore I Ghica, Ştefan Cantacuzino.
Note
1.G.A. Nicolaevici, I. Cionchin, Românii de pe valea Timocului, în Cuvântul românesc, Canada, nr. din iunie 1993, pagina 16
2.N. Iorga, Istoria românilor pentru poporul românesc, Chişinău, 1992, pagina 6
3.XXX, Dicţionar de istorie veche a României, Bucureşti 1996, pagina 584
4.Ibidem, pagina 397
5.A. Berinde, Importanţa etnonimului valah, în Clio, mai iunie 1993, pagina 6
6.XXX, Dicţionar de istorie veche ... , pagina 384
7P. Jancovici-Timocanul, Scrisoare, în Clio mai-iunie 1993, pagina 10
8N. Iorga, Istoria românilor, vol. III, Bucureşti 1993, pagina 119
9.I. Lupaş, Din istoria Translvaniei, Bucureşti 1988, pagina 42
10.XXX, Dicţionar ... , pagina 352
11.XXX, Istoria militară a poporului român, vol. II, Bucureşti 1986, pagina 126
12.XXX, Poporul român şi lupta de eliberare a popoarelor din Balcani, Bucureşti 1986, pagina 105
13.XXX, Istoria militară ..., vol. II, pagina 141
57 G. Zbuchea, Românii timoceni, editura Mirton, Timişoara 2002 pag. 26
68.Cristea Sandu Timoc, Mărturii de la românii uitaţi, Edirura Astra Română, 1995, pag 116
69. Brezeanu Stelian, Romanitatea orientală în evul mediu, All, 1999, pag.24
70. Brezeanu Stelian, Romanitatea orientală în evul mediu, All, 1999, pag.192
72. Drăgan Constantin Iosif, Noi, tracii, Scrisul românesc, 1976, pag.100
73. Rus Dumitru, Teritorii locuite de români, Sigma plus, Deva, 1997, pag.220
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu